Nieuwbouwopdracht Werft, Multifunctioneel vissersschip

URK, Juli 2023

Zaterdag 15 juli ’23 hebben Pieter Pruiksma namens Werft Shipbuilding en Jelle Hakvoort namens rederij de Toekomst het contract getekend voor de nieuwbouw van een Werft 2808 multifunctioneel vissersschip.

De multifunctionele Vlaamse kotter ‘Janneke’ – vernoemd naar de dochter van schipper/eigenaar Jelle Hakvoort (45) – wordt 27,99 meter lang en 8,25 meter breed. Opdrachtgever Hakvoort is laaiend enthousiast over het ontwerp. ,,Ideaal om in de wintermaanden mee te kunnen matten en in de zomermaanden te twinriggen, hetzij op schol, hetzij op kreeftjes.’’

Zijn leven lang vist Hakvoort met een Eurokotter, in België het klein segment geheten. Dat wordt straks het groot segment. ,,Ik heb alle vertrouwen in Werft en de ervaren bedrijven, zegt Hakvoort.

Ook voor directeur Pieter Pruiksma van Werft is de eerste visserijopdracht een droom die uitkomt. En ook heel bijzonder voor Yanmar Europe, dat voor het eerst een hoofdmotor gaat leveren aan een Nederlandse opdrachtgever binnen de visserij.

 

,,Ik wil aanstippen dat het de eerste grote kotter in 24 jaar is die weer compleet op Urk gebouwd wordt. Dat versterkt het maritieme cluster en de samenwerking in de regio’’, zegt Pruiksma. Het casco wordt door een dubbel team compleet gebouwd in de overdekte hal van De Flux en moet eind dit jaar al naar de haven getransporteerd kunnen worden voor afbouw.

 

“We kunnen stellen dat we, met het ontwerp en bouw van dit nieuwe schip, flinke stappen zetten op gebied van duurzaamheid en multifunctionaliteit in de visserij”

Marimecs voert de engineering van het schip uit, maar verder wordt de ‘Janneke’ volledig op Urk en door plaatselijke bedrijven gebouwd. De cascobouw wordt verzorgd door VCU-TCD, de elektrische installatie geleverd door Piet Brouwer Elektrotechniek, de betimmering is van De Flux, de nautische apparatuur van De Boer Marine, het straal- en schilderwerk door Straalbedrijf Flevoland en het sanitair en de koeling door ITech. VCU en RI&S verzorgen de veiligheid aan boord. De verwachting is dat de kotter volgend jaar zomer in de vaart kan worden genomen.

Hakvoort heeft gedegen vooronderzoek gedaan en kiest heel bewust voor Yanmar. ,,De redenen zijn simpel: het lage toerental, de grote literinhoud, het rendabele gasolieverbruik, en het is een mechanische motor waaraan je veel onderhoud zelf kan doen, weinig elektronica dus wat snel stuk kan gaan, bovendien een groot onderdelendepot in Almere op drie kwartier rijden van Urk. Dat veel Noorse en ook Schotse vissers momenteel kiezen voor Yanmar zegt me ook veel.’’

De ‘Janneke’ krijgt een Yanmar 6N21AW 736 kW 800rpm hoofdmotor met een ZF-koppeling type ZF W10220. Het vermogen is dus de helft van die van een traditionele grote Nederlandse boomkorkotter, aldus Pruiksma. ,,Toch kunnen er straks tuigen van 10 meter geborgen worden en heeft het twee nettenrollen van 10 kuub, met in het achterschip een sterngate voor optimaal gebruikersgemak tijdens het vissen achterop. Het schip krijgt een schroef van 3,4 meter, een trekkracht van 21 ton en een snelheid van 10 knopen. Dit multifunctionele vissersschip wordt zo gebouwd dat er zo min mogelijk brandstof verbruikt wordt tijdens de visreizen. Door het lage toerental van de hoofdmotor kan een optimaal rendement gehaald worden van 97 rpm op de schroef.’’